مو زدایی یا بر طرف کردن موهای زاید، به روشهای از بین بردن مو بویژه موی بدن انسان گفته میشود.
اپیلاسیون ( Epilation) واژهای انگلیسی است که وارد زبان فارسی شده است و به معنایی که گذشت به کار میرود، یعنی به مفهوم از بین بردن موهای بدن در هر قسمتی از آن که باشد و به هر روشی که صورت گیرد…
برای از بین بردن موهای زاید بدن روشهای گوناگونی وجود دارد و در آن از مواد مختلفی استفاده میشود از قبیل لیزر (لیزیک)، کرم و اسپریهای موبَر، مومک و …
اپیلاسیون با استفاده از موم داغ رایج ترین روش از بین بردن موهای زاید در بین مردم می باشد.
استفاده از موم سرد روش دیگری است که بیشتر مردم در منزل آن را انجام میدهند.
به هر حال موضوع سؤال این است که آیا یک شخص میتواند به از بین بردن موهای زاید تمام قسمتهای بدن یک شخص دیگر حتی موهای شرمگاه او اقدام کند؟
قابل کتمان نیست که عمل مذکور متأسفانه در سالهای اخیر علی رغم وجود منع شرعی و ملاحظات اخلاقی و عوارض اجتماعی آن، امر رایجی شده است، به ویژه در بین بانوان و توسط سالن های آرایش زنان؛ که البته یکی از علل آن را بیاطلاعی از موازین شرعی و عدم آگاهی از آثار سوء تربیتی و اجتماعی آن و غفلت از تأثیری که در تضعیف تدریجی حیا و تخریب پایه های عفت عمومی دارد، باید
دانست.
از نظر فقهی در این باره با دو مسأله مواجه هست
یم یکی حکم بر طرف کردن موهای زاید بدن با قطع نظر از این که توسط چه کسی انجام میشود، و دوم انجام آن توسط زن یا مردی که با انسان رابطه زوجیّت ندارد. و همین امر است که مورد سؤال میباشد.
در اسلام گاه ازاله و از بین بردن موهای بدن حرام شمرده شده است و آن وقتی است که انسان برای حج یا عمره محرم شده و در حال احرام باشد. (رجوع شود به کتابتحریرالوسیله امام خمینی ره ج۱، ص: ۴۰۱).
و در احکام اعتکاف نیز آمده است که اموری چند مانند مقاربت، بوسیدن و … بر معتکف حرام میباشد؛ و احتیاط آن است که معتکف از دیگر چیزهایى که محرم باید اجتناب نماید، خودداری کند، لیکن بنابر اقوا اجتناب از همه آنها لازم نیست، مخصوصا پوشیدن لباس دوخته و برطرف کردن موى بدن و خوردن گوشت شکار و عقد نکاح، که تمام اینها براى او جایز است. (مراجعه شود به تحریرالوسیله؛ ج۱، ص: ۲۹۲).
گرچه برطرف کردن مو در حال احرام حرام است ، لیکن تمیز کردن بدن قبل از احرام و زدودن موهای زیر بغل و عانه از مستحبات احرام میباشد. (رجوع شود به کتاب مناسک حجامام خمینى ره، ص: ۹۸).
بنابر این روش میگردد که: برطرف کردن موهای ناخواسته از بدن برای کسی که در حال احرام نیست، فی نفسه بی اشکال بوده و جایز، حتی در مواردی مستحب نیز میباشد. اما همانگونه که گذشت سؤال ناظر به مو زدایی تمام بدن و نقش و دخالت زن و مردی است که با شخص دریافت کننده خدمت، رابطه زوجیت ندارد.
این عمل یعنی مو زدایی کامل بدن توسط شخص دیگر چون مستلزم نگاه به بدن شخص دیگر بویژه نظر به عورت دیگری است، تابع احکام نگاه میباشد.
بنا بر این و با در نظر گرفتن محرمات احرام و احکام اعتکاف و لحاظ قرار دادن موارد جواز و ممنوعیتها و محدودیتهای شرعی مربوط به نگاه چنین باید گفت که:
۱- مو زدایی و اپیلاسیون همه قسمتهای بدن از جمله عورت، توسط زن و شوهر و در غیر حال احرام، جایز و بلا اشکال است زیرا زن و شوهر حق دارند به همه قسمتهای بدن همدیگر نگاه کنند و ازاله مو در غیر حال احرام نیز منع شرعی ندارد.
۲- مو زدایی و اپیلاسیون همه قسمتهای بدن به جز عورت توسط هم جنس (زن توسط زن و مرد توسط مرد) و جنس مخالفی که محرم انسان است، در غیر حال احرام جایز میباشد به شرط اینکه مفسده نداشته باشد.
۳- مو زدایی و اپیلاسیون هر قسمتی از بدن توسط نا محرم حرام است.
۴- مو زدایی و اپیلاسیون عورت توسط هر کسی غیر از زن و شوهر اعم از هم جنس و محرم و نامحرم، حرام است. زیرا هیچ مرد و زنی حق ندارد به عورت شخص دیگر نگاه کند جز در مواردی که ضرورت آن را ایجاب کند و یا بین آنها رابطه زوجیت برقرار باشد؛ و روشن است که ایپلاسیون معمولا امری است غیر ضروری.
۵- در تمام موارد پیش گفتهای که مو زدایی جایز است، برای معتکف احتیاط مستحب ترک آن است.
مو زدایی یا بر طرف کردن موهای زاید، به روشهای از بین بردن مو بویژه موی بدن انسان گفته میشود.
اپیلاسیون ( Epilation) واژهای انگلیسی است که وارد زبان فارسی شده است و به معنایی که گذشت به کار میرود، یعنی به مفهوم از بین بردن موهای بدن در هر قسمتی از آن که باشد و به هر روشی که صورت گیرد…
برای از بین بردن موهای زاید بدن روشهای گوناگونی وجود دارد و در آن از مواد مختلفی استفاده میشود از قبیل لیزر (لیزیک)، کرم و اسپریهای موبَر، مومک و …
اپیلاسیون با استفاده از موم داغ رایج ترین روش از بین بردن موهای زاید در بین مردم می باشد.
استفاده از موم سرد روش دیگری است که بیشتر مردم در منزل آن را انجام میدهند.
به هر حال موضوع سؤال این است که آیا یک شخص میتواند به از بین بردن موهای زاید تمام قسمتهای بدن یک شخص دیگر حتی موهای شرمگاه او اقدام کند؟
قابل کتمان نیست که عمل مذکور متأسفانه در سالهای اخیر علی رغم وجود منع شرعی و ملاحظات اخلاقی و عوارض اجتماعی آن، امر رایجی شده است، به ویژه در بین بانوان و توسط سالن های آرایش زنان؛ که البته یکی از علل آن را بیاطلاعی از موازین شرعی و عدم آگاهی از آثار سوء تربیتی و اجتماعی آن و غفلت از تأثیری که در تضعیف تدریجی حیا و تخریب پایه های عفت عمومی دارد، باید
دانست.
از نظر فقهی در این باره با دو مسأله مواجه هست
یم یکی حکم بر طرف کردن موهای زاید بدن با قطع نظر از این که توسط چه کسی انجام میشود، و دوم انجام آن توسط زن یا مردی که با انسان رابطه زوجیّت ندارد. و همین امر است که مورد سؤال میباشد.
در اسلام گاه ازاله و از بین بردن موهای بدن حرام شمرده شده است و آن وقتی است که انسان برای حج یا عمره محرم شده و در حال احرام باشد. (رجوع شود به کتابتحریرالوسیله امام خمینی ره ج۱، ص: ۴۰۱).
و در احکام اعتکاف نیز آمده است که اموری چند مانند مقاربت، بوسیدن و … بر معتکف حرام میباشد؛ و احتیاط آن است که معتکف از دیگر چیزهایى که محرم باید اجتناب نماید، خودداری کند، لیکن بنابر اقوا اجتناب از همه آنها لازم نیست، مخصوصا پوشیدن لباس دوخته و برطرف کردن موى بدن و خوردن گوشت شکار و عقد نکاح، که تمام اینها براى او جایز است. (مراجعه شود به تحریرالوسیله؛ ج۱، ص: ۲۹۲).
گرچه برطرف کردن مو در حال احرام حرام است ، لیکن تمیز کردن بدن قبل از احرام و زدودن موهای زیر بغل و عانه از مستحبات احرام میباشد. (رجوع شود به کتاب مناسک حجامام خمینى ره، ص: ۹۸).
بنابر این روش میگردد که: برطرف کردن موهای ناخواسته از بدن برای کسی که در حال احرام نیست، فی نفسه بی اشکال بوده و جایز، حتی در مواردی مستحب نیز میباشد. اما همانگونه که گذشت سؤال ناظر به مو زدایی تمام بدن و نقش و دخالت زن و مردی است که با شخص دریافت کننده خدمت، رابطه زوجیت ندارد.
این عمل یعنی مو زدایی کامل بدن توسط شخص دیگر چون مستلزم نگاه به بدن شخص دیگر بویژه نظر به عورت دیگری است، تابع احکام نگاه میباشد.
بنا بر این و با در نظر گرفتن محرمات احرام و احکام اعتکاف و لحاظ قرار دادن موارد جواز و ممنوعیتها و محدودیتهای شرعی مربوط به نگاه چنین باید گفت که:
۱- مو زدایی و اپیلاسیون همه قسمتهای بدن از جمله عورت، توسط زن و شوهر و در غیر حال احرام، جایز و بلا اشکال است زیرا زن و شوهر حق دارند به همه قسمتهای بدن همدیگر نگاه کنند و ازاله مو در غیر حال احرام نیز منع شرعی ندارد.
۲- مو زدایی و اپیلاسیون همه قسمتهای بدن به جز عورت توسط هم جنس (زن توسط زن و مرد توسط مرد) و جنس مخالفی که محرم انسان است، در غیر حال احرام جایز میباشد به شرط اینکه مفسده نداشته باشد.
۳- مو زدایی و اپیلاسیون هر قسمتی از بدن توسط نا محرم حرام است.
۴- مو زدایی و اپیلاسیون عورت توسط هر کسی غیر از زن و شوهر اعم از هم جنس و محرم و نامحرم، حرام است. زیرا هیچ مرد و زنی حق ندارد به عورت شخص دیگر نگاه کند جز در مواردی که ضرورت آن را ایجاب کند و یا بین آنها رابطه زوجیت برقرار باشد؛ و روشن است که ایپلاسیون معمولا امری است غیر ضروری.
۵- در تمام موارد پیش گفتهای که مو زدایی جایز است، برای معتکف احتیاط مستحب ترک آن است.
مو زدایی یا بر طرف کردن موهای زاید، به روشهای از بین بردن مو بویژه موی بدن انسان گفته میشود.
اپیلاسیون ( Epilation) واژهای انگلیسی است که وارد زبان فارسی شده است و به معنایی که گذشت به کار میرود، یعنی به مفهوم از بین بردن موهای بدن در هر قسمتی از آن که باشد و به هر روشی که صورت گیرد…
برای از بین بردن موهای زاید بدن روشهای گوناگونی وجود دارد و در آن از مواد مختلفی استفاده میشود از قبیل لیزر (لیزیک)، کرم و اسپریهای موبَر، مومک و …
اپیلاسیون با استفاده از موم داغ رایج ترین روش از بین بردن موهای زاید در بین مردم می باشد.
استفاده از موم سرد روش دیگری است که بیشتر مردم در منزل آن را انجام میدهند.
به هر حال موضوع سؤال این است که آیا یک شخص میتواند به از بین بردن موهای زاید تمام قسمتهای بدن یک شخص دیگر حتی موهای شرمگاه او اقدام کند؟
قابل کتمان نیست که عمل مذکور متأسفانه در سالهای اخیر علی رغم وجود منع شرعی و ملاحظات اخلاقی و عوارض اجتماعی آن، امر رایجی شده است، به ویژه در بین بانوان و توسط سالن های آرایش زنان؛ که البته یکی از علل آن را بیاطلاعی از موازین شرعی و عدم آگاهی از آثار سوء تربیتی و اجتماعی آن و غفلت از تأثیری که در تضعیف تدریجی حیا و تخریب پایه های عفت عمومی دارد، باید دانست.
از نظر فقهی در این باره با دو مسأله مواجه هستیم یکی حکم بر طرف کردن موهای زاید بدن با قطع نظر از این که توسط چه کسی انجام میشود، و دوم انجام آن توسط زن یا مردی که با انسان رابطه زوجیّت ندارد. و همین امر است که مورد سؤال میباشد.
در اسلام گاه ازاله و از بین بردن موهای بدن حرام شمرده شده است و آن وقتی است که انسان برای حج یا عمره محرم شده و در حال احرام باشد. (رجوع شود به کتابتحریرالوسیله امام خمینی ره ج۱، ص: ۴۰۱).
و در احکام اعتکاف نیز آمده است که اموری چند مانند مقاربت، بوسیدن و … بر معتکف حرام میباشد؛ و احتیاط آن است که معتکف از دیگر چیزهایى که محرم باید اجتناب نماید، خودداری کند، لیکن بنابر اقوا اجتناب از همه آنها لازم نیست، مخصوصا پوشیدن لباس دوخته و برطرف کردن موى بدن و خوردن گوشت شکار و عقد نکاح، که تمام اینها براى او جایز است. (مراجعه شود به تحریرالوسیله؛ ج۱، ص: ۲۹۲).
گرچه برطرف کردن مو در حال احرام حرام است ، لیکن تمیز کردن بدن قبل از احرام و زدودن موهای زیر بغل و عانه از مستحبات احرام میباشد. (رجوع شود به کتاب مناسک حجامام خمینى ره، ص: ۹۸).
بنابر این روش میگردد که: برطرف کردن موهای ناخواسته از بدن برای کسی که در حال احرام نیست، فی نفسه بی اشکال بوده و جایز، حتی در مواردی مستحب نیز میباشد. اما همانگونه که گذشت سؤال ناظر به مو زدایی تمام بدن و نقش و دخالت زن و مردی است که با شخص دریافت کننده خدمت، رابطه زوجیت ندارد.
این عمل یعنی مو زدایی کامل بدن توسط شخص دیگر چون مستلزم نگاه به بدن شخص دیگر بویژه نظر به عورت دیگری است، تابع احکام نگاه میباشد.
بنا بر این و با در نظر گرفتن محرمات احرام و احکام اعتکاف و لحاظ قرار دادن موارد جواز و ممنوعیتها و محدودیتهای شرعی مربوط به نگاه چنین باید گفت که:
۱- مو زدایی و اپیلاسیون همه قسمتهای بدن از جمله عورت، توسط زن و شوهر و در غیر حال احرام، جایز و بلا اشکال است زیرا زن و شوهر حق دارند به همه قسمتهای بدن همدیگر نگاه کنند و ازاله مو در غیر حال احرام نیز منع شرعی ندارد.
۲- مو زدایی و اپیلاسیون همه قسمتهای بدن به جز عورت توسط هم جنس (زن توسط زن و مرد توسط مرد) و جنس مخالفی که محرم انسان است، در غیر حال احرام جایز میباشد به شرط اینکه مفسده نداشته باشد.
۳- مو زدایی و اپیلاسیون هر قسمتی از بدن توسط نا محرم حرام است.
۴- مو زدایی و اپیلاسیون عورت توسط هر کسی غیر از زن و شوهر اعم از هم جنس و محرم و نامحرم، حرام است. زیرا هیچ مرد و زنی حق ندارد به عورت شخص دیگر نگاه کند جز در مواردی که ضرورت آن را ایجاب کند و یا بین آنها رابطه زوجیت برقرار باشد؛ و روشن است که ایپلاسیون معمولا امری است غیر ضروری.
۵- در تمام موارد پیش گفتهای که مو زدایی جایز است، برای معتکف احتیاط مستحب ترک آن است.